tisdag 7 juni 2011

Det finns en gata där alla kan mitt namn

Vår huvudperson spekulerar i alternativa teorier kring
folkbokföringstekniska ursprung och orsaker.

James Arness, känd som Zebulon "Zeb" Macahan, har alltså gått ur tiden 88 år gammal. Själv är jag för ung för att ha upplevt vad som verkar ha varit en total hype kring honom och tv-serien "Familjen Macahan" (How the West was Won) - men det har å andra sidan gått i repris så jag har följt själva serien.

Många tror att jag är döpt efter Zeb, men så är icke fallet. Jag är döpt efter någon så obskyr referens som Janne "Loffe" Carlssons son.

Dock!
Mina föräldrar har berättat att prästerskapet var mycket tydliga med att de inte fick döpa mig i kyrkan om jag skulle döpas efter Zeb Macahan. Så kanske det där med "Loffes" son bara var en vit lögn, ett påhitt för att blidka en trångsynt kristendom, en konstruktiv lösning som fått leva vidare som sanning?

Sen spelade det ingen roll till sist. Jag kallas nästan aldrig "Seb" ändå, i princip alla säger "Basse". Det är det namnet jag är känd och ökänd under. Men så farlig som Zeb Macahan blir jag aldrig. Särskilt inte enligt Svenska kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar