tisdag 8 november 2011

Into the wild

Ett fruktlöst sökande får sitt slut, och några konstateranden görs. Also: beer.

Som jag skrev i förra inlägget är nästa steg i min pågående, otroligt nördiga, världsskapande-process att göra en världskarta. Jag har scannat av Das Internet efter passande mjukvara. Döm om min förvåning när jag inte hittar ett endaste vettigt alternativ. Här trodde jag att det vimlade av tekniska förmågor och nördiga välgörare inom DM-världen, med både tid och kompetens att utveckla vettiga kartskapar-verktyg.

Jovisst, det finns. Men de är antingen uråldriga, kostar pengar eller ser ut att suga rätt rejält (man kan ju inte ha en världskarta (stridskarta däremot...) som är indelad i hexagoner, det sabbar ju STÄMNINGEN!).

Slutsats: Ska något bli som man vill, så får man göra det själv. Från scratch. Således: In kommer ting! Rättare sagt bildhanteringsprogram. MS Paint duger då rakt inte, här krävs lagerhantering för att kunna bolla med skogar, berg, stäpper, byar, hav, sjöar, vägar och ruinmarkeringar. Photoshop hade varit fint, men det är för dyrt. Men för oss kroniskt ekonomiskt sinnade finns en vettig Photoshop-klon, nämligen Gimp.

Det är lite bökigt att göra kartor i Gimp, men det blir åtminstone som man vill. Det är dessutom ett program jag har erfarenhet av, så inlärningskurvan är vackert lättklättrad/mördad. Vi kan alltså konstatera att det blir kartritande i Gimp för min del.

Jo, jag HADE kunnat handrita en karta. Men eftersom kampanjen till icke obetydlig del kommer spelas via Skype så behöver jag ha den digitalt, och jag har inte tillgång till någon scanner. Så det är lika bra att göra den digital från början. En viktig bonus med det är att jag kan göra en enormt stor världskarta, med stor detaljrikedom ner på mil-nivå, och använda mig av zoomverktyget för att bläddra mellan olika ställen som mina klantiga rollpersoner befinner sig på. Jag kan göra print screens och skicka direkt via Skype på närområdet, utan att avslöja hur området ser ut längre bort än nödvändigt.

Varför det är en viktig bonus förresten? Varför är det viktigt att kunna presentera kartsegment? Joho, det ska jag berätta. Det beror på att mina rollspelare inte kommer ha kunskap om hur hela världen ser ut.

Betänk att det ska utspela sig i en värld som ska motsvara typ 700-talet i vår värld. På den tiden hade gemene man ingen jävla aning om hur världskartan såg ut. Man kände till sitt närområde, och enstaka lärda kunde kanske äga en karta över en landsände. Hos kungar och kejsare kunde det finnas kartor över större områden, men dessa var inte speciellt detaljerade.

Vi kan alltså även konstatera att rollpersonerna i min värld kommer behöva vissa skills vad gäller orientering. Såvida de inte löser det på annat sätt, t ex genom att hyra en NPC som kan området som guide, eller betalar någon lärd nisse för att rita upp en (möjligen sanningsenlig) karta när de ska upp i bergen för att hitta det försvunna templet, eller när de måste ge sig ut i vildmarken för att jaga ikapp en vansinnig hönstjuv.

Har för övrigt fått bra respons på tankarna kring en subartisk, relativt primitiv och low-magic värld. Vi kan nog anse det vara spikat, i stora delar.

Så var det det där med ölen. Här är en fin bild på något jag hämtade ut från Systembolagets beställningssortiment idag:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar