tisdag 24 januari 2012

Hey, hey, what's your name

Blogghelvetet döper en värld.

Nu när det faktiskt verkar som jag klarat tentan, och det är iallafall nästan två månader till nästa, så hoppas jag kunna skriva och skapa lite på min fina spelvärld igen.

Tidigare inlägg finns om troll, startplatsen Östra Oesis och världen i allmänhet.

Det är inte så viktigt rent spelmekaniskt, men det underlättar en hel del för mig att kampanjvärlden har ett namn. Inte minst kan jag tagga inlägg här på bloggen med namnet (den enda tagg förutom "livet och diverse andra fasor" jag har tänkt tillåta), och när jag gör kartor och skriver beskrivningar är det inte dumt om invånarna har ett namn på den värld de vistas i.

Ja, ni ser vart detta är på väg. Kampanjvärlden kommer heta Althari, efter den gamla dikten Waltharius. Jag gillar originalnamnet, men samtidigt kändes det lite för "latinskt" för en subartisk kampanjvärld med tydliga nordiska inslag. Således Althari.

Kampanjvärlden kommer f ö bli mindre - geografiskt - än vad jag planerade från början. Då var den nämligen tämligen gigantisk. Jag lägger hellre ner krut och kraft på detaljer inom ett mindre område, än att behöva göra mer svepande och generella beskrivningar av mängder av områden som rollpersonerna kanske aldrig ens kommer besöka.

Men allt annat står fast. Spelarna kommer utgå ifrån Östra Oesis, trollen är i princip spikade, och världen är som den är. Den närmaste månaden eller så kommer jag försöka skriva som satan, och få ihop en fungerande kampanjvärld som håller för många spelsessioner (om än inte i oändlighet), och sedan... ja, sedan är det bara att börja skriva äventyr också!

PS.
Rubriken är en referens till "What's your name?" av Depeche Mode. Spotify | Youtube
DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar