fredag 6 januari 2012

Just Dropped In (To see what condition my condition was in)

Bloggmästaren uppdaterar den ivrigt hungrande
läsekretsen kring sina vansinniga förehavanden.

Nå, nå, ni kanske tycker jag är en himla jävla latröv som inte skriver här sådär jätteofta va? I själva verket har jag fullt upp. Om drygt en vecka är det tenta på makroekonomi-delen, så jag pluggar förbannade formler och termer för fullt. Dessutom är det massa annat elände som håller en vaken om nätterna, som NHL och republikanernas primärval i Iowa exempelvis.

Planerar därtill en konferens nästa helg, som krockar med en himla massa annat skoj egentligen. Plus det vanliga, livet och diverse andra fasor.

Jag har läst ut en av böckerna jag fick i julklapp; Brave New World av Aldous Huxley. Omdöme: möcke bra. Det är en dystopi, men inte av det vanliga slaget. Huxley presenterar istället en värld som metodiskt eliminerat allting som kan störa folks glädje. Konst, kultur, religion, smärta, åldrande... det är på många sätt ett troligare framtidsscenario än Storebrorssamhället.

I Huxleys värld bryr sig ingen om det gamla. Historien börjar med Henry Ford. Alla är sedan bäbisåren betingade att älska allting nytt och förakta gamla saker, eftersom det är bäst för staten och konsumtionssamhället. Christopher Hitchens jämför 1984 med Brave New World så här:
"Orwell's was a house of horrors. He seemed to strain credulity because he posited a regime that would go to any lengths to own and possess history, to rewrite and construct it, and to inculcate it by means of coercion. Whereas Huxley ... rightly foresaw that any such regime could break but could not bend. (...) For true blissed-out and vacant servitude, though, you need an otherwise sophisticated society where no serious history is taught."
Har du inte läst Brave New World så rekommenderar jag att du gör det. Den är inte speciellt lång, den har ett tilltalande språk, och den väcker en hel del intressanta frågor som - trots att den alltså skrevs 1931 - är högst aktuella än idag. Man kan få låna den av mig, om man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar