tisdag 13 mars 2012

Let's take a map of the world

Nya tider, nya influenser, och framförallt massa siffror och kartor!


Detta är C6. Det är en sektion av den massiva stad jag håller på att skapa till min rollspelskampanj/värld Althari. Ja, ni läste rätt. Det som tidigare uttryckligen var tänkt att bli en vildmarks-intensiv kampanj är nu, i princip, en renodlad stadskampanj. Jag skyller på Spoony och hans Countermonkey-avsnitt om Thieves' World.

Spelarna kommer alltså inte längre att starta i den lantliga avkroken som är grevskapet Östra Oesis i kungadömet Aales, långt upp i norr. Icke icke! Nu startar de i kejsardömets hjärta, i själva huvudstaden, som är omnämnd i ett tidigare inlägg men som hunnit byta namn. Här är klimatet kanske inte helt behagligt, men det är definitivt mildare än i Östra Oesis.

C6 är en av 100 (!!!) kartsektioner (jaja, alla 100 innehåller inte lika mycket). Staden är 10 000*10 000 pixlar stor på skärmen. Skalan är 100 m = 250 px. Staden är alltså cirka 16 km2. Den innehåller drygt 10 000 byggnader i olika former, parker, gator, torg samt en ringmur med torn. Man kan inte komma så mycket längre ifrån vidsträckta skogar. Spelarna slipper kanske springa på troll eller illasinnade vättar, men staden rymmer helt andra, minst lika jävliga, faror.

Själva grundtanken med Althari kvarstår dock. Det är samma spelvärld, men händelserna är förflyttade till kejsardömets huvudstad. Magiker är alltjämt illa sedda, det finns bara en organiserad kyrka (och därmed endast en officiell Gud) och så vidare.

Kartdelen C6 har jag tidigare presenterat för de som följer mig på Twitter. Nu är det dock dags för en världspremiär. Här kommer hela stadskartan, i ytterst litet format (250x250 pixlar, vilket ger en skala på öööh 1:40 va?), men den ger åtminstone en vink om hur staden ser ut... just nu:


Nu kan ni också se var C6 passar in. Kartan är bara det första steget, den ska ju fyllas med innehåll också. Platsegenskaper, som kan innehålla allt från rena miljöbeskrivningar till kompletta listor över inventarier, NPC:s eller quest-relaterad information, ska skapas, och eftersom det är en stad så kommer de flesta platserna vara byggnader av olika slag. Det ska finnas gott om olika byggnader att besöka - det är själva poängen med en stadskampanj.

Jag räknar med att varje sektion kommer ha 5-10 byggnader med egna beskrivningar. Det innebär mellan 500 och 1000 byggnader totalt sett. Lite löst räknat så tror jag att jag kommer få lägga mellan 250 och 500 timmar på att beskriva olika platser i staden. Det tar åtminstone en halvtimme för att plita ner t ex vad värdshuset The Mad Boar har för miljö, meny, personal, standard, klientel, och eventuella plotitems eller t o m sidequests. Men, eftersom rollpersoner är opålitliga typer som säkerligen skulle råka bränna ner hela staden under första äventyret, kommer jag skapa det mesta i etapper.

Ni kanske noterar en byggnad som sticker ut i kraft av sin storlek? Kan avslöja att det är en borg, och Kejsarens Heliga Riddares (den här kampanjvärldens paladiner) högkvarter. Ni ser också ringmuren och att det finns en hamn.

Jag ville ge en liten förhandstitt på det monster jag håller på att skapa. Som ni förstår är det en bra bit kvar innan det kan bli tal om någon kampanj, men det kommer. Kanske man kan köra en heldags introduktionsäventyr framåt sommaren.

PS.
Depeche Mode - And then...
DS.

2 kommentarer:

  1. Ett gediget arbete! Blir intressant att se hur det blir i slutändan. Men vad i hela friden hade Batman-serien med saken att göra?!

    SvaraRadera
  2. "rollpersoner är opålitliga typer" = "criminals are a superstitious bunch of fags" osv.

    SvaraRadera